صنایع خلاق| پلی میان صنایع دستی و بازار مصرف ایجاد شد

صنایع خلاق| پلی میان صنایع دستی و بازار مصرف ایجاد شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 89037
یک شرکت خلاق فعال در حوزه صنایع دستی، توانسته است با شناسایی صنایع خلاق دورافتاده، زمینه احیا و حفظ این سرمایه‌های معنوی و خلق ارزش افزوده از آن‌ها را با اتصال به بازار حفظ می‌کند.

نرگس شایق بروجنی مدیرعامل شرکت خلاق آرایه نیک هزار دستان، درباره شکل گیری این شرکت و فعالیت در حوزه توضیح داد: پس از فارغ‌التحصیلی، به عنوان کارشناس پژوهشی در فرهنگستان هنر مشغول به کار شدم که پژوهش‌هایی در زمینه صنایع دستی در حال از بین رفتن در جریان بود. این پژوه ادامه نیافت اما من و همسرم  این پژوهش را ادامه دادیم، به استان‌های مختلف سفر کردیم و حدود سه سال طول کشید تا به 70درصد ایران سفر کردیم و از هنرمندان و عمدتا کارهای روستایی و شناخته نشده  را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به شناسایی بیش از 40 رشته صنایع دستی در این روند پژوهشی عنوان کرد: این رشته‌ها در حال از بین رفتن بودند و راهکار حفظ آن‌ها کاملا مشخص بود؛ این رشته‌ها برای ادامه حیات به بازار نیاز داشتند اما از آنجایی‌که از بازار روز کشور خیلی فاصله داشتند از امکان فروش برخوردار نبودند. به همین دلیل ما زمینه را برای ایجاد بازار این محصولات فراهم کردیم. تا پیش از آن، هدف اقتصادی نداشتیم و صرفاً کار پژوهشی و از روی علاقه انجام می‌شد، اما با استفاده از  بانک اطلاعاتی، تجربیات و دانشی که در این سفرها تکمیل شده بود، زمینه‌ای برای خلق ارزش افزوده از محصولات خلاق ایجاد شد.

این فعال حوزه صنایع خلاق، با اشاره به بررسی تجربه‌های داخلی و بین‌المللی در حوزه فروش برخط صنایع دستی و راه‌اندازی بازار آنلاین این محصولات گفت: وب‌سایت آرانیک به عنوان اولین و تخصصی ترین وبسایت فروش صنایع دستی اجرا شد و البته پیش از آن سایت‌ها و وبلاگهایی بودند که کار فروش صنایع دستی انجام میدادند اما به یک یا چند حوزه خاص صنایع دستی محدود بودند. اما این وب‌سایت بر روی صنایع دستی تمامی استان های ایران با محوریت صنایع دستی کمتر شناخته شده تمرکز دارد.

شایق بروجنی، هدف از ایجاد این بستر را معرفی صنایع دستی دارای ظرفیت از مناطق محروم و بازارسازی برای آن‌ها عنوان کرد و گفت: بنابراین با راه‌اندازی سایت آرانیک، فعالیتمان را در قالب شرکت آرایه نیک هزاردستان آغاز کردیم.

 

ایجاد تعامل و ارتباط میان دو طرف عرضه و تقاضای صنایع دستی

آرانیک یک پلتفرم نبوده و یک وب‌سایت مبتنی بر انبار به شمار می‌رود تا کاربر و سازنده اثر، بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر تعامل داشته باشند. از آنجایی‌که صنایع دستی، نیازمند ارزیابی کیفیت، صدور شناسانامه و دارا بودن برند هستند، این محصولات از صاحبان صنایع دستی خریداری می‌شود و در قالبی مشخص و تحت برند آرانیک با شناسنامه به دست مخاطبش می‌رسد.

 

صادرات صنایع خلاق به دنیا

شرکت خلاق آرایه نیک هزاردستان توانسته است محصولات عرضه شده تحت برند خود را نه تنها در بازار ایران، بلکه در سایر کشورها نیز عرضه کند و تا کنون، به کشورهای فرانسه، آلمان، چین، کانادا، استرالیا و ایتالیا و سوئیس صادرات داشته است.

یکی از چالش‌های اصلی فراروی صادرات این شرکت خلاق و سایر شرکت‌ها، عدم وجود درگاه بانک خارجی است و به ناچار، کالا به صورت عمده به مشتریان خارجی عرضه می‌شود تا آن‌ها روی پلتفرم خودشان و به صورت خرده فروشی عرضه کنند.

در شرکت خلاق آرایه نیک هزاردستان 11 نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند، اما عرضه محصولات، شناسایی مناطق محروم و عرضه محصولات آن ها به بازار زمینه را برای اشتغال غیرمستقیم حدود 2500 نفر فراهم کرده است.

این فعال حوزه صنایع خلاق ایجاد بستری برای ایجاد تقاضای صنایع دستی در میان مردم را مهم‌ترین چالش رونق این حوزه دانست و گفت: صنایع خلاق جزو نیازهای اولیه مردم نیست؛ می‌باید اقتصاد از سطحی برخودار باشد تا مردم بتوانند به سراغ صنایع دستی بروند.

شایق بروجنی، با بیان این‌که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در حمایت از این صنعت نقش مهمی داشته‌اند، عنوان کرد: ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، بیش‌ترین کمک و نقش حمایتی را در مقایسه با سایر ارگان‌های دولتی از این حوزه صورت داده است، چه در قالب وامهای کم بهره و با تنفس زیاد و چه در قالب طرح های حمایتی که موفق شدیم کارمان را گسترش دهیم.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

24#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
سند تحول دولت| صنایع فرهنگی و خلاق تقویت می‌شود
سند تحول دولت| صنایع فرهنگی و خلاق تقویت می‌شود
00/12/25 - 09:29
 اقتصاد خلاق، پلی به سوی توسعه پایدار
اقتصاد خلاق، پلی به سوی توسعه پایدار
97/08/01 - 11:20
 راهی که ایران در توسعه صنایع خلاق پیش رو دارد
راهی که ایران در توسعه صنایع خلاق پیش رو دارد
97/07/11 - 09:27
بیشتر بخوانیم